Skarga na czynności komornika należy do podstawowych środków nadzoru nad
czynnościami komornika. Jest środkiem zaskarżenia i podlega rozpoznaniu przez sąd
rejonowy działający jako sąd pierwszej instancji.
Przedmiotem skargi na czynności komornika mogą być czynności egzekucyjne i zaniechania
ze strony komornika (w przypadkach kiedy przepisy przewidują dla komornika obowiązek
dokonania określonych czynności), stanowiące naruszenie przepisów postępowania. Skarga
na czynności komornika jest środkiem o charakterze formalnym, służącym do zapewnienia
prawidłowego przebiegu postępowania egzekucyjnego, zgodnego z przepisami
proceduralnymi. Nie chodzi przy tym wyłącznie o przepisy Kodeksu postępowania
cywilnego.
Skargę na czynności komornika sąd rozpoznaje co do zasady na posiedzeniu niejawnym, a
orzeczenia w tym przedmiocie wydaje w formie postanowienia.
Przy rozpoznaniu skargi sąd może uznać za potrzebne wysłuchanie komornika lub
stron postępowania egzekucyjnego i wyznaczyć w tym celu posiedzenie jawne.
Komornik nie jest jednak stroną w postępowaniu wywołanym wniesieniem skargi. Z
tego względu nie ma podstaw do obciążenia komornika kosztami tego postępowania w
przypadku uznania przez sąd skargi za zasadną. O kosztach postępowania skargowego sąd
rozstrzyga co do zasady w relacji między jego stronami (wierzycielem i dłużnikiem). Skargę
wnosi się do komornika, który dokonał zaskarżonej czynności lub zaniechał jej dokonania.
Komornik może skargę uwzględnić, zawiadamiając o tym sąd, skarżącego i osoby
zainteresowane, których uwzględnienie skargi dotyczy. W przypadku gdy komornik nie
uwzględnia skargi, w terminie 3 dni powinien sporządzić uzasadnienie zaskarżonej czynności
i przesłać je wraz z aktami sprawy właściwemu sądowi.
Właściwość organów egzekucyjnych w sprawach egzekucyjnych została unormowana z
uwzględnieniem reguły wyraźnego rozdziału kompetencji pomiędzy komornikami sądowymi
i sądami. Co do zasady prowadzenie czynności egzekucyjnych zastrzeżono dla komorników.
Właściwość sądu została ograniczona jedynie dla tych czynności egzekucyjnych, które
wskazane są w przepisach szczególnych.
Czynności egzekucyjne są odpowiednikiem czynności procesowych sądu w postępowaniu
rozpoznawczym. Mogą być zatem dokonywane jedynie przez organy egzekucyjne i w
przewidzianej w przepisach regulujących postępowanie egzekucyjne formie. Podkreślają to
również przepisy ustawy o komornikach sądowych.
Właściwość sądu w postępowaniu egzekucyjnym obejmuje postępowanie o nadanie klauzuli
wykonalności, postępowanie w sprawie wyjawienia majątku oraz wiele czynności
wymienionych w przepisach szczególnych regulujących zarówno ogólnie postępowanie
egzekucyjne, jak i różne rodzaje egzekucji (w szczególności przy egzekucji z nieruchomości,
przy egzekucji świadczeń niepieniężnych, przy egzekucji przez zarząd przymusowy oraz
przy egzekucji przez sprzedaż przedsiębiorstwa lub gospodarstwa rolnego. W postępowaniu
egzekucyjnym sąd jest zatem organem egzekucyjnym, a ponadto pełni funkcje orzecznicze
poza tym postępowaniem, jednakże wpływające na przebieg postępowania prowadzonego
przez komornika. Prawo reguluje częściowo nadzór ze strony sądu nad komornikami
sądowymi. Uprawnia on sąd do wydawania komornikowi zarządzeń zmierzających do
zapewnienia należytego wykonywania egzekucji oraz do usuwania stwierdzonych
uchybień, co należy do instrumentów nadzoru. Nadzór ten jest wykonywany przez sąd w
odniesieniu do czynności egzekucyjnych komornika, które nie podlegają nadzorowi
administracyjnemu sprawowanemu przez Ministra Sprawiedliwości i prezesów sądów bądź
nadzorowi samorządu komorniczego. Nadzór sąd sprawuje także w ramach postępowań
zainicjowanych wniesieniem skargi na czynności komornika, zarzutów przeciwko planowi
podziału sumy uzyskanej z egzekucji, w ramach badania akt po dokonaniu opisu i
oszacowania nieruchomości czy nadzoru nad czynnościami przy licytacji nieruchomości.
Nadto sąd może wydawać komornikowi polecenia dokonania określonych czynności także w
sprawach, w których sam jest organem egzekucyjnym.
Nadzór sprawowany przez sądy w zakresie określonym w prawie ma charakter
zarówno prewencyjny, jak i restrykcyjny. W postanowieniu z 12.03.1975 r., III CRN
456/74, OSP 1976/10, s. 182, Sąd Najwyższy podkreślił, że przewidziany w art. 759 § 2 KPC
nadzór sądu nad postępowaniem egzekucyjnym może dotyczyć nie tylko strony formalnej,
ale i merytorycznej, przy czym powinien zmierzać do należytego zagwarantowania i ochrony
praw nie tylko wierzyciela, lecz także wszystkich uczestników postępowania egzekucyjnego.
Należy on do kompetencji sądu, co oznacza, że jego uruchomienie następuje przez wszczęcie
postępowania w odpowiedniej formie. W tym celu może być wykorzystane toczące się przed
sądem postępowanie ze skargi na czynności komornika, która może nie obejmować zakresem
zaskarżenia wszystkich wadliwych czynności komornika. Również w przypadku, gdy skarga
na czynności komornika podlega odrzuceniu, zainicjowane jej wniesieniem postępowanie
powinno posłużyć do podjęcia przez sąd działań na podstawie art. 759 KPC. Podstawę do
jego wszczęcia mogą stanowić informacje o wadliwym działaniu komornika pochodzące
z różnych źródeł (ujawnione w toku innych postępowań sądowych, wynikające z
czynności prezesów sądów podejmowanych w ramach nadzoru administracyjnego,
przekazane do wiadomości sądu przez sędziów wizytatorów i organy samorządu
komorniczego). Powinności sądu wynikające z brzmienia art. 759 § 2 KPC podkreśla
nowelizacja tego przepisu dokonana na podstawie ustawy o komornikach sądowych.
Użyto w nim sformułowania, że sąd wydaje komornikowi z urzędu stosowne
zarządzenia, co wskazuje na nałożenie na sąd obowiązku wydawania takich zarządzeń.
Przepis 759 § 2 KPC jest adresowany do sądów egzekucyjnych, którymi są sądy rejonowe.
Artykuł 759 § 2 KPC nie określa ram czasowych, w których możliwe jest jego
stosowanie. Z uwagi na jego funkcję (prewencyjną i represyjną) należy przyjąć, że może
mieć zastosowanie do czasu zakończenia postępowania egzekucyjnego.
Przedmiotem zarządzeń sądu wydawanych na podstawie art. 759 § 2 KPC mogą być
czynności egzekucyjne komornika. Działania sądu nie mogą również zastępować woli stron
postępowania egzekucyjnego i w przypadkach, gdy czynność komornika może być dokonana
jedynie na wniosek strony, a wniosek taki nie został złożony, sąd nie może wydać
komornikowi w tym zakresie odpowiedniego zarządzenia (np. prowadzenia egzekucji w
sposób wymagający wniosku wierzyciela, którego ten nie złożył).
W wyniku nowelizacji art. 759 dokonanej na podstawie ustawy o komornikach sądowych do
§ 2 dodano zdanie drugie. Przepis w tej części stanowi, że ocena prawna wyrażona przez sąd
str. 3
w ramach wydanych zarządzeń jest wiążąca dla komornika. Ta reguła nie budzi wątpliwości
z punktu widzenia istoty zarządzeń wydawanych przez sąd, których celem jest zapewnienie
należytego wykonywania czynności egzekucyjnych przez komorników. Uwzględnienia
wymaga także fakt, iż czynności sądu są podejmowane jako czynności nadzorcze, co
przesądza, że muszą być przez komornika realizowane. Stosowanie przez komornika
przepisów niezgodnie z oceną wyrażoną przez sąd stanowiłoby ich oczywiste naruszenie.
W tym kontekście wymaga odnotowania, że rażąca lub uporczywa obraza przepisów
przez komornika stanowi podstawę jego odpowiedzialności dyscyplinarnej, a
stwierdzenie przez sąd rażącego naruszenia prawa przez komornika w ramach nadzoru
judykacyjnego stanowi podstawę do udzielenia komornikowi wytyku.
Dodany przez ustawę o komornikach sądowych przepis upoważnia sąd, który wydał
komornikowi zarządzenia na podstawie art. 759 § 2 KPC, do zobowiązania komornika do
składania sprawozdań z czynności podjętych w wyniku zarządzeń. Uzyskanie sprawozdania
od komornika pozwala sądowi efektywniej kontrolować sposób wykonania wydanych mu
zarządzeń. Natomiast w przypadku stwierdzenia oczywistego naruszenia prawa przez
komornika sąd sygnalizuje to prezesowi sądu. Niewykonywanie przez komornika
wydanych mu zarządzeń, stwierdzone na podstawie zarządzenia o składaniu
sprawozdań przez komornika, powinno być zatem sygnalizowane prezesowi sądu, który
sprawuje nad komornikami nadzór administracyjny.
ul. Wronia 45/175
+48 601 736 027
ul. Rybaki 29/4
+48 575 777 356
Napisz do nas!